Sprache

Prof. Dr. Christian Bodmer

IPEK Institut für Produktdesign, Entwicklung und KonstruktionProfessor für B2B Marketing & Sales, Leiter DigitalLab@OST

+41 58 257 13 06christian.bodmer@ost.ch

Beruflicher Abschluss

  • Dr. oec. HSG, University of St. Gallen
  • Dipl. Ing. ETH, ETH Zürich
  • Supervisor-Coach, Advanced Federal Diploma of Higher Education, State Secretariat for Education, Research and Innovation SERI

Fachliche Schwerpunkte

  • B2B Marketing and Sales
  • Innovation, Technology & Product Management
  • Digital Transformation

Berufspraxis

  • Professor of B2B Marketing & Sales | Technology Management at OST
  • Head of DigitalLab@OST
  • Managing Director of InnoCoach, a business consultancy specializing in the systematic development and marketing of technologies and innovations
  • Vice President for Advanced Development and Head of Technology Management at Schindler
  • Managing Director of the Transfer Center for Technology Management at the University of St. Gallen
  • Consultant at the APQC American Productivity and Quality Center, Houston, TX

Spezialisierung

  • Marketing concepts and strategies based on business typology, especially for Small and Medium Sized Enterprises (SME)
  • Market development and sales approaches for industry
  • Innovation, technology, and product management on both strategic and tactical levels
  • Establishing working product management structures and processes to successfully link innovation / technology management with market strategies and sales in both SMEs and large organizations
  • Comprehensive, systematic, and sustainable Digital Transformation (lean - digital - green)

Patente

  • Apparatus and procedure to inform passengers of an elevator • EU EP1621505A1EU EP1621505A1
  • Device and method for elevator information display • US US7445090B2US US7445090B2
  • Maintenance method and device for an elevator or escalator installation • EU EP1814813A1, WO2006050626A1EU EP1814813A1, WO2006050626A1
  • Remote recording of maintenance operations for an elevator or escalator installation • US US8028807B2
  • Bodmer, Christian E. (2023) Wie KMU neue Technologien in ihr Unternehmen integrieren können, KMU Magazin, 4/5, 102-105
  • Bodmer, Christian E. (2003) Benchmarking im Einkauf, Hanser, Handbuch Beschaffung: Strategien, Methoden, Umsetzung, 799–821, 3446218211
  • Fahrni, Fritz; Bodmer, Christian E.; Völker, Rainer (2002) Erfolgreiches Benchmarking in Forschung und Entwicklung, Beschaffung und Logistik, Hanser, 3446217908
  • Kobe, Carmen; Bodmer, Christian E. (2002) Performance Measurement and Controlling in R&D, Actual Needs and Successful Practices, EIASM, Proceedings of the 9th International Product Development Management Conference 2002, 457–467
  • Rütter, Heinz; Leu, Andrea; Bodmer, Christian E.; Mira, Lukas (2001) SPINE - Successful Practices in Engineering Education, SOFIS Sozialwissenschaftliche Forschungsinformation
  • Frehner, Urs; Bodmer, Christian E. (2000) Best practice im Einkauf, Optimieren durch Messen und Vergleichen, Hanser, 3446214593
  • Bodmer, Christian E.; Völker, Rainer (2000) Erfolgsfaktoren bei der Implementierung einer Balanced Scorecard, Ergebnisse einer internationalen Studie, Verlag C. H. Beck, Controlling, 12, 477-484, 0935-0381
  • Boutellier, Roman; Baumbach, Michael; Bodmer, Christian E. (1999) Succesful-Practices im After-Sales-Management, Teil 1: Bessere Kundenbindung durch Leistungsgestaltung, HandelsZeitung Fachverlag AG, io Management Zeitschrift, 1-2, 23-27, 0019-9281
  • Boutellier, Roman; Baumbach, Michael; Bodmer, Christian E. (1999) Succesful-Practices im After-Sales-Management, Teil 2: Effektive Logistik über die gesamte Wertschöpfungskette, HandelsZeitung Fachverlag AG, io Management Zeitschrift, 3, 18-21, 0019-9281
  • Boutellier, Roman; Baumbach, Michael; Bodmer, Christian E. (1999) Successful-Practices im After-Sales-Management, Teil 3: Organisatorische Voraussetzungen für ein erfolgreiches After-Sales-Management, HandelsZeitung Fachverlag AG, io Management Zeitschrift, 4, 32-36, 0019-9281
  • Boutellier, Roman; Bodmer, Christian E.; Kloth, Birgit (1996) Denkplatz Schweiz - Alternative zum Werkplatz Schweiz?, Axel Springer Schweiz, io Management Zeitschrift, 1-2, 67-71
  • Boutellier, Roman; Bodmer, Christian E, (1996) La productivité sur la place éconlomique suisse : améliorer la compétitivité à long terme par des gains globaux de productivité, La vie économique - Revue de politique économique
  • Boutellier, Roman; Kloth, Birgit; Bodmer, Christian E. (1996) Neue Organisationsformen globaler F&E, Zeitschrift Führung und Organisation (zfo), 5, 282-287
  • Boutellier, Roman; Bodmer, Christian E. (1996) Produktivität am Standort Schweiz: Erhöhung der langfristigen Wettbewerbsfähigkeit durch umfassende Produktivitätssteigerungen, Staatssekretariat für Wirtschaft SECO, Die Volkswirtschaft, 7, 9-13
  • Boutellier, Roman; Bodmer, Christian E. (1996) Simultaneous Engineering, Seghezzi, Hans Dieter; Hammer, Richard M., Technologie- und Innovationsmanagement: Tools und Strategien für Führungskräfte, 145-164, 321408187X
  • Bodmer, Christian E. (1996) Steigerung der Wettbewerbsfähigkeit schweizerischer Industrieunternehmen durch Produktivitätssteigerungen, Universität St. Gallen
  • Boutellier, Roman; Seghezzi, Hans Dieter; Bodmer, Christian E. (1995) Produktivität am Standort Schweiz, Schweizerische Akadamie der Technischen Wissenschaften, SATW 23
  • Boutellier, Roman; Bodmer, Christian E. (1995) Wettbewerbsfähigkeit durch hohe Innovationskraft, Tages Anzeiger